ATT LÄRA SIG SKALA kan upplevas mycket abstrakt för många elever och många kan istället ifrågasätta vad området skall användas till. Därför är det viktigt att befästa områdets grunder på något konkret och tydligt verklighetsförankrat för många elever.
Så arbetar eleverna i årskurs 4 med att förminska sin kropp till skala 1:10 just nu. I den digitala boken härunder kan du se både exempel på elevers färdiga resultat och elevers pågående arbeten:
Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.
Dessa begrepp är viktiga när vi jobbar med skala:
- verklig storlek = normal storlek = så stor något är ”på riktigt” = skala 1:1
- förminskning = när något är förminskat är något mindre än vad det är på riktigt. Hälften så litet är t.ex. i skala 1:2.
- förstoring = när något är förstorat är något större än vad det är på riktigt. Dubellt så stort är t.ex. i skala 2:1.
Eleverna i årskurs 4 tillverkar även en begreppsordsbok i matematik som byggs på löpande. I detta område handlar boken om bland annat geometriska figurer i 2D; vinklar; skala… Midia har t.ex. gjort denna fina bok:
Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.
Nästa elev är Leopold som har sitt bidrag här:
Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.
Dawid kallar sin bok för Dawids vinklar:
Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.
Patricks bok har fokus på vinklar:
Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.
Vad behövs förstoras?
Något som kan behöva förstoras är bakterier eller en väldigt liten text på datorn. Då kan man behöva ett förstoringsglas eller mikroskop.


Vad behöver förminskas?
Något som vanligtvis behöver förminskas är t.ex. en karta över Sverige eftersom den hade varit för stor att rita i verklig storlek.
Något annat som behöver förminskas är t.ex. en ritning över ett hus eller lägenhet som ska byggas eller säljas.

Hur räknar jag ut förstoringar?
- Tre gångers förstoring skrivs som 3:1 (tre till ett).
- Två gångers förstoring skrivs som 2:1 (två till ett).
- Hundra gångers förstoring skrivs som 100:1 (hundra till ett).
Så t.ex. betyder det att tre gångers förstoring (skala 3:1) är något som är uppförstorat tre gånger i storlek. Något som är 1 cm i verkligheten är i det fall 3 cm uppförstorat. Något som är 4 cm i verkligheten är 12 cm i skala 3:1.

Övningar med skala
Results
Du behöver öva lite mer för att kunna allt om skala. Öva gärna genom att läsa på fler sidor på alfacat om just SKALA eller:
- be din lärare om hjälp.
- träna mer i mattebok.
- öva mer genom praktiska övningar som du kan få av din lärare.

#1. Triangeln är 3 cm lång för varje sida. Hur långa är sidorna i skala 3:1

#2. Hur långa är figurens sidor i skala 1:2?
#3. Skala 2:1 betyder...
#4. Skala 1:2 betyder...
#5. En apelsin är ritad i skala 3:1 och är då 15 cm lång. Hur lång är apelsinen i skala 1:1?
#6. Skala 1:1 betyder...
#7. På en karta är det nästan 6 cm mellan Malmö och Stockholm. Skalan på kartan är 1:10.000.000. Hur långt är det mellan Malmö och Stockholm?
#8. Om en människa är 150 cm lång på riktigt. Hur lång är människan i skala 2:1?
#9. I ett mikroskop ser man till exempel en sak i...
Vad bedöms jag på?
Jag… | |||
>>>>> | >>>>> | >>>>> | |
---|---|---|---|
beskriver hur jag gör | Jag kan ibland visa ganska tydligt hur jag gör. | Jag kan ofta visa tydligt hur jag gör. | Jag är nästan alltid tydlig när jag beskriver hur jag gör. |
funderar över om resultatet är rimligt. | Jag försöker och kan ibland motivera om svaren är rimliga. | Jag har ofta koll på om ett svar är rimligt eller inte. | Jag har bra koll på rimligheten när jag löser uppgifter. |
förstår vissa begrepp. | kvadrat? romb? rektangel? parallellogram? triangel? cirkel? motstående sida? hörn? parallella? längd? längdenheter? omkrets? Jag förstår några. | kvadrat? romb? rektangel? parallellogram? triangel? cirkel? motstående sida? hörn? parallella? längd? längdenheter? omkrets? Jag förstår de flesta. | kvadrat? romb? rektangel? parallellogram? triangel? cirkel? motstående sida? hörn? parallella? längd? längdenheter? omkrets? Jag förstår alla. |
använder metoder. | Jag använder inte alltid linjalen rätt men kan ibland mäta olika längder. | Jag använder ofta linjalen rätt och kan då mäta olika längder. | Jag använder linjalen rätt och kan mäta olika längder. |
kan | Jag kan konstruera (göra) några få olika former. | Jag kan konstruera (göra) många olika former. | Jag kan konstruera (göra) de flesta former. |
kan. | Jag försöker och kan ibland räkna ut någon forms omkrets. | Jag kan räkna ut några olika formers omkrets. | Jag kan räkna ut olika formers omkrets. |
kan | Jag tycker det är svårt att omvandla olika längdenheter, t.ex att 100 cm=1m 150 mm=15 cm 15 dm=1,5m. Ibland blir det rätt. | Jag försöker omvandla olika längdenheter, t.ex att 100 cm=1m 150 mm=15 cm 15 dm=1,5m Det blir ofta rätt. | Jag omvandlar olika längdenheter, t.ex att 100 cm=1m 150 mm=15 cm 15 dm=1,5m Jag har nästan alltid rätt. |