Årskurs: 5
Planering
Vecka 3 Start av kapitel 3
- 3.0 Tid och statistik
- 3.1 Räkna med tid
- Läxa 9, till tisdag, vecka 4
Vecka 4 – koordinater, tabeller och diagram
- 3.2 Koordinatsystemet
- 3.3 Tabeller och diagram
- Läxa 10 till tisdag, vecka 5
Vecka 5 – fler diagram. Medelvärde och typvärde.
- 3.4 Linjediagram och cirkeldiagram
- 3.5 Medelvärde och typvärde
- Läxa 11 till tisdag, vecka 6
Vecka 6 – Median och blandade uppgifter
- 3.6 Median
- Blandade uppgifter
- Diagnos
- Läxa 12 till tisdag nästa vecka
Vecka 7 – Bedömning
- Repetition
- Torsdag/fredag: prov
Självskattning
1.1. FILM: Räkna med tid
Övriga filmer i kapitlet:
1.4 Linjediagram och cirkeldiagram
Arbetsblad till kapitlet
Stapeldiagram och stolpdiagram v-1.pdf
Frekvenstabell och stolpdiagram v-1.pdf
Linjediagram och cirkeldiagram v-1.pdf
Medelvärde och typvärde v-2.pdf
Begreppskort
Begreppslista
Bedömningsmatris
Sammanfattning av temaområdet
Sammanfattning Kap 3 A4 v-1.pdf
Kluringar och annat roligt
Länktips
Hjälp och övningar kring bland annat medelvärde:
Medelvärde (Årskurs 5, Statistik) – Matteboken
Multiplikationsankan
www.tinyurl.com/ankadanka
LEKTIONSANTECKNINGAR
Månader och år (samt skottår):
Jan | Feb | Mar | Apr | Maj | Jun | Jul | Aug | Sep | Okt | Nov | Dec | ÅR |
31 | 28 | 31 | 30 | 31 | 30 | 31 | 31 | 30 | 31 | 30 | 31 | Normalt år = 365 dygn |
samma | 29 | samma | samma | samma | samma | samma | samma | samma | samma | samma | samma | Skottår = 366 dygn |
Gul = fotboll. Grön = simning. Röd = rytmisk gymnastik. Svart = dans.
Hur många (i bråkform) håller på med varje sport?
Hur många håller på med fotboll i diagrammet om det är totalt 24 personer som håller på med någon sport i diagrammet?
Hur många personer håller på med dans?
Hur många personer håller på med simning?
Medelvärde
Några elever gör ett extra utmanande prov i matematik eftersom de önskat det av sin lärare. Resultaten efter provet blev följande:
Elevens namn | Elevens resultat | |
Ronja | 10 poäng | av 10 poäng |
Nahla | 8 poäng | av 10 poäng |
Julia | 9 poäng | av 10 poäng |
Gregorius | 9 poäng | av 10 poäng |
Läraren har räknat ut elevernas medelvärdespoäng (medelpoäng) på deras prov. Vad blev medelvärdet?
LÖSNING:
- Räkna ut summan av allas poäng:
Ronja 10 poäng + Nahla 8 poäng + Julia 9 poäng + Gregorius 9 poäng - Dela nu summan för alla poängen med så många personer (4 st) som gjorde provet.
Kunna till provet…
I. LÄGESMÅTT
- Medelvärde = genomsnitt.
(summan av allt / så många personer eller saker) - Typvärde
= det vanligaste talet.
Exempel: bland talen: 10; 10; 4; 5; 11; 13, så är det vanligaste talet 10. Alltså är typvärdet 10. - Medianvärde
= det mellersta talet.
Exempel: av talen 4; 5; 5; 7; 9; 9; 11, så är 7:an det mellersta talet.
II. DIAGRAM
Du ska kunna följande diagram:
- Stolpdiagram
- Stapeldiagram
- Punktdiagram
- Linjediagram
- Cirkeldiagram (denna behöver du inte kunna konstruera).
Alla 5 diagram behöver jag kunna läsa av.
III. KOORDINATSYSTEMET
Jag måste veta hur det används (läsa av koordinater).
Jag måste gardera x-axeln, y-axeln och origo.
IV. TID
Jag måste kunna läsa av analog + digital tid.
Jag måste kunna räkna ut tidsskillnader mellan 2 klockslag.
Exempel: hur många minuter och timmar är det mellan 11:27 och 13:23?
Lösning:
FRÅN | TILL | MINUTER/TIMMAR |
---|---|---|
11:27 | 13:23 | ? |
11:27 | till första hela timme: 12:00 | 33 minuter |
12:00 | till sista hela timme: 13:00 | 1 timme |
13:00 | 13:23 | 23 minuter |
TOTALT: | 1 h 56 min |